Αποτοξίνωση: ποιος είναι ο ρόλος της διατροφής στην υγεία του συκωτιού;

apotoxinwsh

Η ιδέα φαντάζει πράγματι ελκυστική, ιδιαίτερα όταν εκτός από την αποτοξίνωση οι διατροφές αυτού του τύπου υπόσχονται παράλληλη απώλεια βάρους. Δυστυχώς όμως τα δεδομένα που έχουν σήμερα στα χέρια τους οι επιστήμονες για τις detox δίαιτες δεν επαρκούν για να αποδείξουν την αποτελεσματικότητά τους.

Δεν μπορεί το σώμα να απομακρύνει από μόνο του τις τοξίνες; Φυσικά και ναι. Το ανθρώπινο σώμα διαθέτει εξειδικευμένους μηχανισμούς για την απομάκρυνση των τοξινών, μέσα από την αναπνοή, το δέρμα, τα νεφρά και φυσικά το συκώτι (ήπαρ). Το τελευταίο αποτελεί ένα ακούραστο εργοστάσιο το οποίο φροντίζει να «καθαρίζει» το σώμα από κάθε επικίνδυνο «εισβολέα». Άρα λοιπόν εάν στόχος σας είναι η αποτοξίνωση, η προστασία του ήπατος και η ενίσχυση της λειτουργίας του θα πρέπει να είναι πρωταρχικό σας μέλημά.

Πως μπορεί η διατροφή να προστατεύσει το συκώτι; Η υγεία του ήπατος μπορεί να επηρεαστεί από πολλούς παράγοντες, με τη διατροφή να αποτελεί έναν από αυτούς. Το κεφάλαιο διατροφή και υγεία του ήπατος είναι πολύ μεγάλο. Παρ’ όλ’ αυτά ακολουθούν οι 5 βασικότερες αρχές μίας δίαιτας που βελτιστοποιεί τη λειτουργία του συκωτιού:

  • Χάστε σταδιακά τα περιττά κιλά.
  • Περιορίστε την κατανάλωση ζάχαρης από γλυκίσματα και αναψυκτικά, και λιπαρών από ζωικά ή τηγανητά τρόφιμα.
  • Καταναλώστε λιπαρά ψάρια, πλούσια σε καλά ωμέγα πολυακόρεστα λιπαρά.
  • Δώστε έμφαση σε λαχανικά, φρούτα και δημητριακά ολικής άλεσης.
  • Περιορίστε όσο το δυνατόν περισσότερο την κατανάλωση αλκοόλ.

Τα συμπληρώματα διατροφής προστατεύουν ή βλάπτουν το συκώτι; Σίγουρα θα έχετε ακούσει τη φήμη πως τα συμπληρώματα διατροφής επιβαρύνουν την υγεία του ήπατος. Θα πρέπει όμως να γνωρίζετε πως τα επιστημονικά δεδομένα που υπάρχουν, αναφέρονται είτε σε υπερβολικές δοσολογίες, είτε σε μη επαρκώς μελετημένα συστατικά.

Στο άλλο άκρο της πεποίθησης αυτής βρίσκονται φυσικά συστατικά τα οποία προστατεύουν τα κύτταρα του συκωτιού. Τέτοιο παράδειγμα είναι η χολίνη του αυγού. Η τελευταία μάλιστα συνοδεύεται από επίσημους ισχυρισμούς υγείας της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) που αναφέρονται στη συμβολή της χολίνης στη φυσιολογική λειτουργία του ήπατος και στον μεταβολισμό των λιπιδίων.

Ακόμα ένα φυτό το οποίο χρησιμοποιείται παραδοσιακά για την προστασία του ήπατος για περισσότερα από 2.000 χρόνια είναι το γαϊδουράγκαθο ή Σίλυβο το μαριανό (Μilk Τhistle). Η ουσία του γαϊδουράγκαθου που το καθιστά τόσο ευεργετικό, ονομάζεται σιλυμαρίνη και φαίνεται πως έχει αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση, ενώ την ίδια στιγμή εμποδίζει τη συσσώρευση τοξινών στο σώμα.

Το συμπέρασμα λοιπόν είναι πως εάν θέλετε να ακολουθήσετε μία αποτοξινωτική διατροφή όχι μόνο στη θεωρία αλλά και στην πράξη, δεν έχετε παρά να δώσετε έμφαση στην προστασία του οργάνου εκείνου που έχει από τη φύση του το ρόλο αυτό! Το συκώτι σας.

Πηγή: δια…της Τροφής

Γράφη ή επιστημονική ομάδα Vitamins Academy

TAGS: