Κατακράτηση υγρών: 5 συνήθειες που σας φουσκώνουν!

To 70% του σώματος αποτελείται από νερό το οποίο αποθηκεύεται στο αίμα, στους μύες, στα οστά, αλλά και μέσα ή έξω από τα κύτταρα. Η ισορροπία των υγρών του σώματος είναι πολύ λεπτή και μπορεί εύκολα να διαταραχθεί από περιβαλλοντικούς, ορμονικούς και ιατρικούς παράγοντες. Κατακράτηση υγρών, γνωστή επιστημονικά και ως οίδημα, ονομάζεται η υπερβολική συσσώρευση υγρών στο σώμα. Τα πρώτα συμπτώματα αυτής είναι το πρήξιμο στις γάμπες, στα χέρια, στο πρόσωπο και στην κοιλιακή χώρα. Ενδεχομένως να παρατηρείτε έντονες διακυμάνσεις στη ζυγαριά, να χρειαστεί να βγάλετε τη βέρα σας ή ακόμη και να φορέσετε φαρδιά ρούχα ή παπούτσια!

Η ήπια κατακράτηση υγρών, συχνά αποδίδεται στις καθημερινές συνήθειες και καταστάσεις που ακολουθούν. Ίσως η λύση στο έντονο πρήξιμο να είναι τελικά πιο απλή από όσο φαντάζεστε!

Αλμυρά γεύματα

Το αλάτι, και ειδικότερα το νάτριο και το χλώριο από τα οποία αποτελείται, παίζουν ρυθμιστικό ρόλο στην ισορροπία των υγρών στο σώμα. Περίσσεια κατανάλωσης αλατιού ευθύνεται σημαντικά για την κατακράτηση υγρών. Οι συστάσεις των ειδικών σχετικά με τη μέγιστη ημερήσια πρόσληψη αλατιού κυμαίνονται από 1,500mg (1 κουταλάκι του γλυκού) μέχρι 3.300mg (2,5 κουταλάκια του γλυκού). Οι σημαντικότερες διατροφικές πηγές αλατιού είναι τα επεξεργασμένα τρόφιμα και τα έτοιμα γεύματα. Δεν αρκεί όμως να περιορίσετε το αλάτι στο διαιτολόγιό σας. Το συστατικό που «εξουδετερώνει» τη δράση του αλατιού είναι το κάλιο. Το συστατικό αυτό θα το βρείτε στο σολομό, στο κοτόπουλο, στο αβοκάντο, στο γιαούρτι, στο σπανάκι και στα άλλα σκούρα πράσινα λαχανικά, στις πατάτες, στις ντομάτες, στα μανιτάρια, στα όσπρια, στα αποξηραμένα βερίκοκα και στις μπανάνες.

Επιπλέον κιλά

Ο έλεγχος του βάρους δεν είναι μόνο θέμα εμφάνισης. Τα έξτρα κιλά καταστέλλουν τη δράση του συστήματος διούρησης, μειώνοντας την έκκριση της γυναικείας ορμόνης προγεστερόνης.

Μειωμένη κατανάλωση υγρών

Όταν το σώμα «αφυδατώνεται» δρα αυτό- προστατευτικά! Με απλά λόγια κατακρατεί, ή ακόμα καλύτερα διαφυλάσσει, τα υγρά που του έχουν απομείνει. Ίσως θα έχετε παρατηρήσει πως όταν μία μέρα δεν πιείτε αρκετό νερό, ο χρωματισμός των ούρων είναι εντονότερος, σύμπτωμα αρχικής αφυδάτωσης και πιθανής κατακράτησης.

Προεμμηνορυσιακό σύνδρομο

Τα επίπεδα συγκεκριμένων ορμονών στο γυναικείο σώμα, έχουν αξιοσημείωτες επιπτώσεις στην ισορροπία των υγρών. Οι περισσότερες γυναίκες πιστεύουν πως την εβδομάδα πριν την περίοδο (έμμηνο ρύση), το φούσκωμα είναι μεγαλύτερο. Πρόσφατα επιστημονικά στοιχεία όμως επιβεβαιώνουν, πως η κατακράτηση υγρών είναι μεγαλύτερη την πρώτη ημέρα της περιόδου, όταν η γυναικεία ορμόνη προγεστερόνη είναι «πεσμένη». Οι αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των γυναικών τις ημέρες εκείνες, με την επιλογή έτοιμων γευμάτων, εντείνουν το φαινόμενο.

Ορθοστασία και καθιστική ζωή

Εάν περνάτε πολλές ώρες όρθιοι ή καθιστοί, τότε αυξάνετε τις πιθανότητες να έχετε κατακράτηση υγρών στα πόδια. Αυτό συμβαίνει διότι το δίκτυο των φλεβών αποδυναμώνεται, και το αίμα δυσκολεύεται να υπερνικήσει τη βαρύτητα και να γυρίσει πίσω προς την καρδιά.

Μικρές συμβουλές για να νικήσετε την κατακράτηση!

  • Περιορίστε την κατανάλωση έτοιμων γευμάτων.
  • Μαγειρέψτε στο σπίτι, όσο πιο συχνά μπορείτε.
  • Επιλέξτε συσκευασμένα τρόφιμα με λιγότερα από 0,12 γραμμάρια αλατιού ανά 100 γραμμάρια.
  • Προτιμήστε φρούτα και λαχανικά πλούσια σε κάλιο.
  • Βάλτε στόχο να χάσετε το περιττό βάρος.
  • Ενυδατωθείτε επαρκώς, ιδιαίτερα του καλοκαιρινούς μήνες.
  • Αποφύγετε το «συναισθηματικό» τσιμπολόγημα τις ημέρες της έμμηνου ρύσης.
  • Ξεκουράστε τα πόδια σας!

Φραγκόσυκο: Η φυσική λύση για στην κατακράτηση

Το φραγκόσυκο είναι το χαρακτηριστικό φρούτο του κάκτου, εικόνα που μας φέρνει στο μυαλό τις ζεστές ημέρες του καλοκαιριού. Ευδοκιμεί στην Μεσόγειο, και είναι «εφοδιασμένο» με μεγάλη ποσότητα φυτικών ινών, και συστατικών που μειώνουν την το οξειδωτικό στρες. Τα τελευταία χρόνια φυσικά συστατικά του φραγκόσυκου, έχουν μελετηθεί για τη διουρητική τους δράση. Μάλιστα, όταν ληφθούν στη μορφή συμπληρωμάτων διατροφής καταφέρνουν να προκαλέσουν ήπια διούρηση και επακόλουθη απώλεια βάρους. Την ίδια στιγμή, η φυσικότητα των συστατικών διασφαλίζει την έλλειψη παρενεργειών και απώλειας ηλεκτρολυτών.

Η κατακράτηση υγρών συσχετίζεται με ένα σύνολο παθολογικών καταστάσεων που χρήζουν ιατρικής αντιμετώπισης. Εάν η αλλαγή στο τρόπο ζωής δεν οδηγήσει σε ανακούφιση των συμπτωμάτων, ή εάν παρατηρήσετε έξαρση αυτών ζητήστε τη συμβουλή του προσωπικού σας ιατρού.

 

Γράφει η επιστημονική ομάδα της Vitamins Academy

 

Βιβλιογραφία

Barry M. Popkin, Kristen E. D’Anci, and Irwin H. Rosenberg . Water, Hydration and Health. Nutr Rev. 2010 Aug; 68(8): 439–458.

White CP, Hitchcock CL, Vigna YM, Prior JC. Fluid Retention over the Menstrual Cycle: 1-Year Data from the Prospective Ovulation Cohort. Obstet Gynecol Int. 2011;2011:138451.

Εκχύλισμα φραγκόσυκου

Όταν ληφθεί στη μορφή συμπληρωμάτων διατροφής καταφέρνει να προκαλέσει ήπια διούρηση και επακόλουθη απώλεια βάρους.  

TAGS: