Μπαχαρικά: Οι spicy προστάτες της υγείας

(1)

Γιατί πιστεύετε πώς προσθέτουμε μπαχαρικά καθώς μαγειρεύουμε το φαγητό μας? Συνήθως, οι περισσότεροι τα χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας κυρίως για την έντονη γεύση που δίνουν στα αγαπημένα μας φαγητά. Στην πραγματικότητα όμως, κρύβουν πολλά περισσότερα από όσα μπορούμε να φανταστούμε. Η επιστημονική κοινότητα έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον για αυτά τα φυσικά συστατικά, καθώς με την πάροδο του χρόνου έχουν αποδειχθεί οι ευεργετικές τους ιδιότητες για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Τι είναι το μπαχαρικό?

Το μπαχαρικό είναι το αποξηραμένο τμήμα του φυτού που προσδίδει αρωματικές, πικάντικες και καυστικές ιδιότητες σε συνταγές κάθε εθνικής γαστρονομίας. Τα μπαχαρικά μπορεί να είναι φύλλα, σπόρια, καρποί ή και ρίζες φυτών και βοτάνων, τα οποία χρησιμοποιούνται είτε ολόκληρα είτε κονιοποιημένα, κυρίως για τη βελτίωση της γεύσης.

Ιστορική Αναδρομή

Η ιστορία των μπαχαρικών ξεκινά από την αρχαιότητα. Αποτελούσαν το πολύτιμο εμπόρευμα στον αρχαίο αλλά και στον μεσαιωνικό κόσμο. Στην αρχαία Αίγυπτο τα χρησιμοποιούσαν ως φάρμακα, για αυτό και η αξία τους ήταν μεγαλύτερη από το χρυσάφι. Επιπλέον, κατά τη μεσαιωνική εποχή το εμπόριο των μπαχαρικών ήταν η μεγαλύτερη βιομηχανία στον κόσμο. Όπως μπορεί ήδη να γνωρίζετε, η χώρα με τη μεγαλύτερη ιστορία χρήσης μπαχαρικών ήταν και εξακολουθεί να είναι η Ινδία. Η πρώτη εισαγωγή των μπαχαρικών στην Ελλάδα έγινε από τον Μέγα Αλέξανδρο το 330 π.Χ.

(2)

Γιατί πρέπει να προσθέτουμε μπαχαρικά στη διατροφή μας?

Πλέον, στο σύγχρονο κόσμο, είναι γνωστό πως τα μπαχαρικά αποτελούν πολύτιμη πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών. Έχουν μελετηθεί αρκετά κυρίως για την πρόληψη από πιθανές φλεγμονές στον ανθρώπινο οργανισμό. Τα μπαχαρικά ενδέχεται να αποτρέπουν την ανάπτυξη βακτηρίων και μικροβίων, για αυτό και θεωρούνται φυσική πρόληψη ενάντια σε πολλές παθήσεις όπως γαστρεντερικές φλεγμονές, διαβήτη, αρθρίτιδες ακόμα και καρδιαγγειακά προβλήματα. Κάθε μπαχαρικό έχει πολλαπλές ιδιότητες και χαρακτηριστικά. Ας δούμε ξεχωριστά τα πιο διαδεδομένα.

Μαύρο Πιπέρι – Ο Βασιλιάς των μπαχαρικών

Δεν είναι τυχαίο που δεσπόζει σε όλα τα φαγητά και ταιριάζει σχεδόν με τα πάντα. Η κύρια ουσία του, ονομάζεται πιπερίνη και έχει μελετηθεί για την αντιμικροβιακή του δράση στο πεπτικό σύστημα. Επιπλέον, η ουσία αυτή μπορεί να προστατέψει την καρδιά ενώ τονώνει την κυκλοφορία του αίματος. Πολλές φορές θα έχετε παρατηρήσει πως καθώς μαγειρεύετε, συνδυάζετε το μαύρο πιπέρι και με άλλα μπαχαρικά κυρίως γιατί έτσι το έχετε μάθει. Όμως, ο κύριος λόγος είναι πως το μαύρο πιπέρι ενεργοποιεί και ενισχύει την αντιφλεγμονώδη δράση των υπόλοιπων μπαχαρικών.

Τζίντζερ – Η γνωστή πιπερόριζα

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί η γνωστή Τζιτζιμπύρα της Κέρκυρας περιέχει τζίντζερ? Το τζίντζερ χρησιμοποιείται παραδοσιακά για την ανακούφιση από τη δυσπεψία, το φούσκωμα αλλά και τη ναυτία. Μία από τις δημοφιλείς ιδιότητες του τζίντζερ είναι ότι βελτιώνει τις λειτουργίες του πεπτικού συστήματος, καθώς και την κυκλοφορία του αίματος. Σύμφωνα με πληθώρα κλινικών μελετών έχει διαπιστωθεί πως η πιπερόριζα χρησιμοποιείται ως αντιεμετικό και ανακουφίζει από τα συμπτώματα της ναυτίας του ταξιδιού.

Κανέλα – Το γλυκόπικρο μπαχαρικό από την Κεϋλάνη

Η Κανέλα Κεϋλάνης έχει αποδειχθεί κλινικά πως ρυθμίζει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα σε άτομα με διαβήτη τύπου ΙΙ (ζαχαρώδης διαβήτης). Έτσι εξηγείται και η παρουσία της σε πολλά παραδοσιακά γλυκά. Γιατί Κεϋλάνης? Διότι είναι η μόνη που περιέχει σε πολύ μικρό ποσοστό κουμαρίνη, μία ουσία με αντιπηκτικές ιδιότητες.

(3)

Κουρκουμάς – Ο κίτρινος θησαυρός

Γιατί η μουστάρδα έχει αυτό το έντονο κίτρινο χρώμα? Οφείλεται στον κουρκουμά, η χρήση του οποίου χρονολογείται πριν από 4000 χρόνια. Στην Ινδία αρχικά χρησιμοποιήθηκε σαν φυσική κίτρινη χρωστική για τα υφάσματα, αργότερα ως ιαματικό για την επούλωση πληγών του δέρματος και στα νεότερα χρόνια το ρόφημά του ανακούφιζε από τα συμπτώματα της δυσπεψίας. Με την έρευνα να συνεχίζεται, ο κουρκουμάς έχει αποδείξει την ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση του μέσα από κλινικές μελέτες, προστατεύοντας από παθήσεις που προκαλούνται από τη χρόνια φθορά των κυττάρων, όπως ρευματοειδής αρθρίτιδα, νόσος Αλτσχάιμερ, νόσος του Πάρκινσον, φλεγμονώδεις νόσοι του εντέρου (Crohn’s, ελκώδης κολίτιδα) και λοιπές αυτοάνοσες καταστάσεις.

Ρίγανη – Τα μεσογειακά οφέλη

Η Ρίγανη αποτελεί το κλασσικό μυρωδικό, που όμως λίγα ξέρουμε για τα οφέλη στην υγεία μας. Θεωρείται μπαχαρικό με ισχυρή αντιβακτηριακή δράση, καθώς έχει διαπιστωθεί κλινικά πως εμποδίζει την ανάπτυξη πολλών βακτηρίων όπως του σταφυλόκοκκου. Επιπλέον, τα φύλλα της ρίγανης βοηθούν στην ανακούφιση έντονων γαστρεντερικών διαταραχών, όπως η διάρροια .

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως αυτά τα χαρακτηριστικά των μπαχαρικών είναι τα πιο διαδεδομένα, και πως στην πραγματικότητα είναι πολλαπλά τα οφέλη που λαμβάνουμε από τη χρήση τους. Η έρευνα στον κόσμο των μπαχαρικών και στις ευεργετικές ιδιότητες τους δεν έχει σταματήσει. Δώστε γεύση στα φαγητά σας και ανακαλύψτε τον κόσμο των μπαχαρικών.

Γράφει η επιστημονική ομάδα της Vitamins Academy

Βιβλιογραφία

1. JW Parry , Spices: The story of spices. The spices described, 1969 –  Chemical Publishing Company

  1. SS Ali, N Kasoju, A Luthra, A Singh, H Sharanabasava, A Sahu, U Bora, Indian medicinal herbs as sources of antioxidants, 2008, Food Intern J, 41, 1-15
  2. C Che, Myths and Realities: Ginger Ale in Treating Nausea and Vomiting, Clinical Correlations, 2009
  3. HR Vasanthi, RP Parameswari, Indian Spices for Healthy Heart – An Overview, 2008, Cardiol.Rev, 6, 274-279
  4. K Krishnaswany, Traditional Indian spices and their health significance, 2008, Asia Pac J Clin Nutr, 17, 265-268
  5. J Coccimiglio, M Alipour, ZH Jiang, C Gottardo, Z Suntes, Antioxidant, Antibacterial and Cytotoxic Activities of the Ethanolic Origanum vulgare extract and its major constituents, 2016, Oxid Med Cell Long 

protinomena_title

Μαύρο Πιπέρι

Ενισχύει την αντιφλεγμονώδη δράση του κουρκουμά

Τζίντζερ

Συμβάλλει στη σωστή πέψη των τροφών

Κανέλα Κεϋλάνης

Βοηθά στη μείωση και στη διατήρηση των επιπέδων γλυκόζης

Κουρκουμάς

Ισχυρή Αντιφλεγμονώδης Δράσης

Ρίγανη

Συμβάλλει στην ανακούφιση από γαστρεντερικές διαταραχές

TAGS: