Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου: Ποια συστατικά λείπουν από τη διατροφή σας;

Το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου (ΣΕΕ) σε αριθμούς

Γνωστό και σαν σπαστική κολίτιδα. Αγγίζει περίπου 1 στους 10 ανθρώπους. Εμφανίζεται 3 φορές συχνότερα στις γυναίκες. Μόνο το 75% όσων πάσχουν καταφεύγει στην ιατρική συμβουλή. Εκδηλώνεται με 3 μορφές: διάρροια, δυσκοιλιότητα ή συνδυασμό αυτών. Οι 2 στους 3 με σπαστική κολίτιδα συσχετίζουν τα συμπτώματα με τη διατροφή. Συνειδητά λοιπόν, άτομα με ΣΕΕ περιορίζουν την κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών με σκοπό την ανακούφιση των συμπτωμάτων. Την ίδια στιγμή όμως εάν αυτό δεν γίνει με απόλυτη ισορροπία, ενδέχεται να δημιουργήσουν ελλείψεις στον οργανισμό τους.

Προβιοτικά & πρεβιοτικά

Μελετώντας, οι επιστήμονες, τους καλούς μικροοργανισμούς που ζουν στο έντερο των ατόμων μεσπαστική κολίτιδα είδαν πως είναι λίγοι σε αριθμό και δεν είναι υγιείς. Η ισορροπία των προβιοτικών είναι προϋπόθεση για τη φυσιολογική λειτουργία του εντέρουκαι πλέον η χορήγηση συμπληρωμάτων διατροφής με προβιοτικά αποτελεί κομμάτι της προτεινόμενηςιατρικής θεραπείας. Ιδανικά η λήψη προβιοτικών θα πρέπει να συνδυάζεται με πρεβιοτικά, την τροφή δηλαδή των μικροοργανισμών.

3

Ασβέστιο

Ως γνωστόν τα γαλακτοκομικά είναι απαραίτητα για γερά οστά! Αυτό συμβαίνει διότι είναι η καλύτερη πηγήασβεστίου στη διατροφή. Ένα εντυπωσιακά μεγάλο ποσοστό όμως των ατόμων με ΣΕΕ εμφανίζουνδυσανεξία στη λακτόζη και δεν μπορούν να καταναλώσουν τα περισσότερα γαλακτοκομικά και κυρίως το γάλα. Κατά μέσο όρο έχει μετρηθεί πως τα άτομα με ΣΕΕ καταφέρνουν να καλύψουν μόλις το 40% των ημερήσιων αναγκών τους (ΣΗΠ) σε ασβέστιο, αυξάνοντας τον κίνδυνο για οστεοπόρωση και κατάγματα.

Βιταμίνη D

Η βιταμίνη D περιέχεται και εκείνη κατά κύριο λόγω στα γαλακτοκομικά προϊόντα. Αποκλεισμός των τελευταίων, για τους λόγους που αναφέραμε προηγουμένως, μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψή της. Στο σώμα χρειάζεται για νααπορροφήσει το ασβέστιο και με τον τρόπο αυτό να εξασφαλίσει την υγεία του σκελετού. Επιπλέον, εμπλέκεται στους μηχανισμούς άμυνας και φλεγμονών στο σώμα. Συνεπώς ανεπαρκής πρόσληψη της βιταμίνης D πιθανά εντείνει τα συμπτώματα της σπαστικής κολίτιδας.

Βιταμίνες συμπλέγματος Β

Τροφές πλούσιες σ αδιάλυτες φυτικές ίνες επιδεινώνουντο σύμπτωμα της διάρροιας στο ΣΕΕ. Για το λόγο αυτό πολλοί ασθενείς αποφεύγουν τα σιτηρά ολικής άλεσης. Όμως αποκλείοντας τα από τη διατροφή είναι πιθανό πως δεν εξασφαλίζονται επαρκείς ποσότητες βιταμινών Β. Συγκεκριμένα έχει παρατηρηθεί μειωμένη πρόσληψη φολικού οξέως απαραίτητο στις γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας, αλλά και βιταμίνης Β6 για την παραγωγή ενέργειας.

Βιταμίνη Β12

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει η έλλειψη η οποία έχει παρατηρηθεί σε μία συγκεκριμένη βιταμίνη τουσυμπλέγματος Β, τη Β12. Η βιταμίνη αυτή παρουσιάζει ευαισθησία στην απορρόφηση και βρίσκεται μόνο σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Εάν λείπει από τη διατροφή σας μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία ή διαταραχές στο νευρικό σύστημα.

Φυτοθρεπτικά συστατικά

Εάν έχετε σπαστική κολίτιδα τότε θα σας έχει τύχει να καταναλώσετε κάποιο φρούτο ή λαχανικό, και επειδή σας «ενόχλησε» να το αποκλείσατε από τη διατροφή σας. Σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα, άτομα με ΣΕΕ καταναλώνουν μικρή ποικιλία φρούτων και λαχανικώνεμφανίζοντας έλλειψη σε β- καροτένιο και άλλα φυτοθρεπτικά συστατικά. Τα τελευταία βελτιώνουν την ποιότητα ζωής και προστατεύουν από χρόνιεςπαθήσεις.

Ηλεκτρολύτες

Όπως ίσως γνωρίζετε ένα από τα συμπτώματα του ΣΕΕ είναι η διάρροια. Άμεση συνέπεια της στον οργανισμό είναι η αφυδάτωση και η απώλεια ηλεκτρολυτών όπως το κάλιο και το μαγνήσιο. Σε περίπτωση λοιπόνδιαρροϊκής μορφής της σπαστικής κολίτιδας μην ξεχνάτε πως πρέπει να γίνεται επαρκής αναπλήρωση υγρών και ηλεκτρολυτών.

Τα συμπληρώματα διατροφής που μπορεί να χρειάζεστε

Ζητήστε τη συμβουλή ενός ειδικού για να διαχειριστείτε καλύτερα τα συμπτώματα του ΣΕΕ και να βελτιώσετε την ποιότητα ζωής σας. Ανάλογα με τα τρόφιμα τα οποία σας προκαλούν τα συμπτώματα του ΣΕΕ και αποκλείετε από τη δίαιτά σας, ίσως χρειαστεί να συμπληρώσετε κάποια από τα συστατικά που αναφέραμε. Τέλος, η σπαστική κολίτιδα συχνά δεν έχει διατροφική αιτία, αλλά σχετίζεται με παράγοντες όπως το άγχος. Για τις περιπτώσεις αυτές υπάρχουν φυσικά προϊόντα όπως τα ανθοϊάματα και η βαλεριάνα που σας ανακουφίζουν από αρνητικά συναισθήματα και σας ηρεμούν.

Γράφει η Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN, Σύμβουλος Διατροφής της Power Health
Πηγή Med Nutrition

Βιβλιογραφία
  • Mazzawi T, Hausken T, Gundersen D, El-Salhy M. Effects of dietary guidance on the symptoms, quality of life and habitual dietary intake of patients with irritable bowel syndrome. Mol Med Rep. 2013 Sep;8(3):845-52.
  • F. Karaahmet, Ö. Basar, I. Yksel, S. Coban andO. Yuksel. Letter: vitamin D supplementation and the irritable bowel syndrome. Alimentary Pharmacology & Therapeutics. Volume 37, Issue 4, page 499, February 2013.
  • Ligaarden SC, Farup PG. Low intake of vitamin B6 is associated with irritable bowel syndrome symptoms. Nutr Res. 2011 May;31(5):356-61.
  • UNC Center for Functional GI & Motility Disorders. Nutrition Intervention for IBS. Last accessed 20/5/2015. https://www.med.unc.edu/ibs/files/educational-gi-handouts/Nutritional%20Intervention.pdf
  • . Sayuk GS, Gyawali CP. Irritable Bowel Syndrome: Modern Concepts and Management Options. Am J Med. 2015 Feb 28.
  • Ostgaard H, Hausken T, Gundersen D, El-Salhy M. Diet and effects of diet management on quality of life and symptoms in patients with irritable bowel syndrome. Mol Med Rep. 2012 Jun;5(6):1382-90.

TAGS: